Trendy na rynku akcesoriów GSM w Polsce

2023-02-13
Trendy na rynku akcesoriów GSM w Polsce

Jakimi produktami interesuje się polski przedsiębiorca z branży GSM? W jakiej formie prowadzi biznes i o co pytają go klienci? Zadaliśmy te pytania naszym pracownikom, którzy na co dzień obsługują setki klientów z całej Polski. Zapraszamy do lektury pierwszego artykułu z cyklu „Trendy w branży GSM w Europie”, tym razem o naszej rodzimej Polsce.

Polski przedsiębiorca z branży GSM, czyli kto?

Polski przedsiębiorca prowadzi biznes związany z branżą GSM na kilka sposobów. – Po pierwsze, mamy na rynku kilka całkiem dobrze funkcjonujących, ogólnokrajowych sieci handlowych, specjalizujących się w sprzedaży akcesoriów GSM – mówi Michał Wierciak, koordynator regionalny, który w firmie już ponad 16 lat obsługuje klientów z województwa małopolskiego oraz największe sieci handlowe w Polsce. – To popularne „wyspy” lub większe lokale w galeriach handlowych, a także wolnostojące punkty „na mieście”. Konkurują z nimi lokalne, drobne biznesy, których próżno szukać w galeriach, za to prężnie rozwijają się w małych i średnich miastach. To mocno widać na przykładzie mojego województwa, ale i całej Polski – dodaje. Przedstawiciele zarówno jednego, jak i drugiego typu biznesu, poza sklepami stacjonarnymi, nierzadko prowadzą także własne działalności eCommerce – czy to na popularnych platformach typu marketplace, czy na własnej stronie WWW. – To coraz mocniej rozwijająca się forma prowadzenia biznesu, która zaczęła nabierać szczególnego rozmachu po pandemii – mówi Monika Tkaczyk, która opiekuje się klientami z północnej Polski. – Nierzadko zdarzało się, że klienci zamykali swoje stacjonarne biznesy i przenosili je zupełnie do sieci, bo tak było taniej i łatwiej – podkreśla. Jeszcze inną prawidłowość zauważa Wojciech Żarczyński, opiekun klienta z południowej Polski: – Bardzo często zdarza się, że klienci w swoich punktach łączą sprzedaż akcesoriów z usługami serwisowymi, np. wymianą wyświetlaczy czy drobnych podzespołów. Robi tak nawet co trzeci przedsiębiorca, więc warto wziąć to pod uwagę przy nakreślaniu strategii rozwoju swojego biznesu – dodaje. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem polskiego rynku GSM są hurtownie. W Polsce działa przynajmniej kilka dużych firm, które zaopatrują w akcesoria większość europejskich rynków i są poważnym konkurentem dla podmiotów z innych państw. Swoją ofertą pokrywają niemalże 100% zapotrzebowanie rynku, sprawiając, że rodzime firmy mogą składać zamówienia blisko, oszczędzając na kosztach dostawy, bez konieczności szukania alternatywy za granicą.

Jakie akcesoria cieszą się największą popularnością?

Futerały, szkła hartowane – to akcesoria, które kupują wszyscy przedsiębiorcy z branży GSM. – Standardowe nakładki na „plecki”, portfeliki chroniące urządzenie z każdej strony. Klient detaliczny może wybierać spośród naprawdę szerokiej oferty – mówi Maciej Bockenheimer, opiekun klienta z centralnej Polski. – Wśród szkieł hartowanych coraz większą popularnością zaczynają cieszyć się szkła hybrydowe. Połączenie szkła i folii PET pozwala na łatwą aplikację, nawet przez niedoświadczonego użytkownika, przy zachowaniu wysokiej ochrony wyświetlacza, jaką daje zwykłe szkło hartowane – podkreśla. Produktem, który niezmiennie łączy klientów, są ładowarki sieciowe, zwłaszcza obsługujące szybkie standardy ładowania, a także umożliwiające ładowanie kilku urządzeń jednocześnie. – To szczególnie przydatna funkcja, gdy klient posiada kilka różnych urządzeń (smartphone, słuchawki, laptop); kupując jedno akcesorium, oszczędza nie tylko pieniądze, ale i czas potrzebny na ładowanie – dodaje Kamil Lipiński, obsługujący klientów z centralno-wschodniej Polski. Klienci prowadzący biznesy w galeriach i większych miastach częściej pozwalają sobie na zakup akcesoriów droższych, w tym oryginalnych oraz na licencji popularnych marek. Właściciele punktów w mniejszych miejscowościach interesują się zamiennikami (o wcale nie gorszej jakości, ale zdecydowanie niższej cenie) oraz produktami uniwersalnymi, na przykład futerałami typu wsuwka, wciąż popularnymi wśród klienta detalicznego.

Jakie modele telefonów są popularne na polskim rynku?

O tym, do jakiego modelu smartfona akcesoria cieszą się największą popularnością, w dużej mierze decydują operatorzy telefoniczni. – Jeśli smartfon występuje w ich ofercie abonamentowej, istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, że akcesoria do tego modelu będą cieszyły się zainteresowaniem na rynku – podkreśla Paweł Hajto, koordynator działu handlowego w Polsce. – Polacy preferują głównie urządzenia ze średniej półki, chociaż nie brakuje takich, którzy kupują flagowce tuż po oficjalnej premierze, co też świadczy o ich sytuacji materialnej – zauważa. Warto uważnie śledzić kalendarz premier, który pozwala z wyprzedzeniem zaopatrzyć się w akcesoria do smartfonów, które wkrótce wejdą na rynek. Chociaż wciąż największym zainteresowaniem cieszą się premiery nowych modeli Apple, po piętach depczą im smartfony od Samsunga, np. z najnowszej serii S23 lub budżetowe modele A14, A34, A54 5G.

Na jakie trendy w branży warto zwrócić uwagę?

Coraz większą popularność zyskują akcesoria wspierające technologię MagSafe®. Jest ona obsługiwana przez modele iPhone® od serii 12. Klient detaliczny może wybierać wśród szerokiej oferty nakładek oraz ładowarek MagSafe® i uchwytów samochodowych. – Widzimy także rosnące zainteresowanie w kategorii akcesoriów do opasek sportowych typu smart band. Tańsze modele można kupić już za nieco ponad 100 zł, co sprawia, że są wyjątkowo popularne. Klienci chętnie je personalizują, dokupując m.in. paski dostępne w szerokiej gamie kolorystycznej oraz szkiełka zabezpieczające wyświetlacz – mówi Maciej Lewandowski, opiekun klientów z województwa opolskiego i śląskiego. – Przedsiębiorcy, wyczuwając branżę, coraz częściej pytają również o inteligentne akcesoria do domu typu smart home, które mocno rozwijają asortyment obecnych punktów GSM. Inteligentne żarówki, głośniki czy niewielkie zestawy nagłośnienia to akcesoria, których ceny spadają, więc stają się dostępne dla przeciętnego użytkownika. Przedsiębiorców z Polski zapraszamy do kontaktu z naszymi opiekunami klienta, którzy chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i na co dzień wspierają w prowadzeniu oraz rozwijaniu biznesu.
Wróć